بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندي مشكلة في الباك تراك

المشكلة غريبة جداً جداً جداً

ببداً من البداية

1- احمل الباك تراك من الموقع الرسمي

2- خصائصه ( حملته باك تراك 5 او باك تراك 5 r1 ) و ( kde او gnom ) و (iso او VMware ) , وانا النواة عندي 32 bit

3- المهم التحميل حمل عادي جداً جداً (ببرنامج داونلود مانجر )

عندي برنامج النظام الوهمي (VMware work station 8 )

اشغل اللبرنامج الوهمي واضغط new والاعدادات ( ram 1200 MB ) + ( hard disc 10 GB) + النظام linux بــ ubuinto "مش فاكر اسمها بس تقريباً كذا "

4- اشغل الباك تراك يشتغل معي صفحة سوداء مكتوب فيها يجي سطر واحد والثاني في كلمة واحدة بس المهم ادوس Enter وبعدين يشتغل معايا الباك تراك واكتب الامر startx ويشتغل

5- تثبيت النظام ( الاقي على سطح المكتب لما يدخل ملف اسمه الباك تراك برمز التنين اشغله وبعدين تطلعلي نافذة التثبيت ..,

6- التثبيت2 ( بعد لما اشغله وتطلعلي نافذة التثبيت اختار اي لغة والمهم -_- التالي التالي التالي التالي .., الخ . لحد ما يقولي يتم الان تثبيت النظام !!

7- المشكلة ( بعد لما يجيب لي تثبيت النظام يحسبها هو بالنسبة المئوية '; ) - ( المهم يستمر في التثبيت .., " 1% 2% 76% 78% 80% .... "الى 99% ويوقف !

انا جربت اثبت جميع الانظمة سواء kde او gnom او iso او vmware او 32 bit او 64 bit او باك تراك 5 او باك تراك 5 r1 جربت كل شيئ

والان باقيلي اسبوعان ماا اعارف اعمل ايه قاعد احاول وبجنون !! وغضبان وحاسس اني قرفان (منزعج طول الوقت) طوال الاسبوعين

واليوم صادفت مشكلة جديدة !!

من البداية !!

انا كنت محمل برنامج vmware work station 8 وكنت اشغل عليه

فقلت احذفه واركبه يمكن الغلطة فيه !!

حذفته وبعدين ما اقدر اركبه تاني عشان لما اجي اركبه تطلعلي لافته تقولي error ولما اركبه تطلعلي غيرها وتقولي error وقرف والله !!

ومشكلة في مجلد الروت

انا قلت لما افتح الابك تراك ما اثبت النظام فقلت بفتح الروت اشوف الادوات لقيت ما فيه شيئ غير ال decktop (+_+)

فسؤال هل ادوات الروت تتثبت لما اثبت النظام ( انا اعتقد كده بس اسال )

ارجو الحل السريع شباب

+

انا فكرت في شيئ

لو واحد مثبت عنده الباك تراك 5 r1 kde يفتح المستندات ويفتح my virtyal machenes ويلاقي مجلدات الاجهزة ! فينسخ مجلد الباك تراك r1 kde الى مكان تاني وبعدين يضغطو كملف مضغوط ويرفعو على الميديا فير وبعدين انا احمله واقدر ادخل على الجهاز عادي " بس يكون هو مثبت النظام عشان المشكلة دي ما تيجي تاني !! .